woensdag 11 juli 2012

woensdag 11 juli, op weg naar Jasper

Gisteren lekker met zn viertjes 's avonds zitten pesten, alleen werden we eigenlijk zelf het meeste gepest, door de muggen, die in grote getalen hadden ontdekt dat de familie van Vliet bijzonder lekker bloed heeft. Zelfs Max is een paar keer gestoken en dat gebeurt eigenlijk nooit. Maar goed, toch niet al te laat gaan we slapen, het is hier zo waar frisjes 's nachts waardoor we allemaal een goede nacht maken. We zijn natuurlijk weer gewoon mega vroeg wakker en rond 7 uur gaan we op pad. We rijden richting Jasper Nationaal Park waar we niet al te gek ver vandaan zitten en besluiten vandaag alvast een stuk van de Icefields Parkway te pakken zodat we als we over twee dagen richting Banff gaan we meer tijd hebben voor de tweede helft. We zijn net de grens met de provincie Alberta gepasseerd als we twee autos zien staan langs de kant van de weg. We houden gelukkig net wat in en Ron ziet gelijk waarom ze daar staan, een beer! En niet zo'n kleintje ook, een grizzly zelfs. We staan er eigenlijk wel heel dicht bij, maar het voelt minder eng omdat we niet de enige zijn. Het beest zit te genieten van zijn ontbijt, en graast er lustig op los terwijl wij als bezeten foto's en filmpjes schieten. Bob rent zelfs nog even terug naar de auto om de lens van haar camera te wisselen. Wat een beest, geweldig! Onze dag kan niet meer stuk! Hoewel we aan de ene kant het liefste uren naar die beer zouden willen blijven kijken gaan we op een gegeven moment toch maar verder. Rond tienen zijn we in Jasper, we dachten al rond 9 maar er is een tijdsverschil van een uur dus we leveren vandaag een uur in. We genieten in de zon op een terrasje van koffie met een bolus (cinnamon bun) en gaan dan op pad richting de Athabasca gletsjer, die ligt ruim 120 km verder dus we zijn er wel even voor onderweg, onderweg genieten van het werkelijk waar schitterende uitzicht, net als we denken dat het niet mooier kan gaan we weer een bocht om om weer verrast te worden. De gletsjer kunnen we tot op heel dichtbij bereiken middels een behoorlijk inspannende wandeling, berg opwaarts. Helaas hebben ze het hier nou net niet geasfalteerd ;-) dus je moet ook nog eens goed opletten waar je je voeten zet. Max leest aan het begin van de wandeling op het waarschuwingen bord dat het gevaarlijk kan zijn voor mensen met hart en long problemen dus lurkt gelijk aan zijn puf...gevolg, een barstende hoofdpijn door de ijle lucht in combinatie met zn medicijnen, weer wat geleerd. Het is de klim wel meer dan waard, wat een groots uitzicht en op sommige plekken kan je zien hoe dik de sneeuw/ijslaag is. We dalen langzaam, ok Ron, liesje(breuk) en ik ;-), de kids zijn een stuk sneller. We hijsen ons weer in de auto en beginnen aan de terugtocht naar Jasper en pakken onderweg een lunch mee bij de Sunwapta Lodge vlakbij de gelijknamige falls, echt heel erg mooi, en bekijken daarna de nog indrukwekkendere Athabasca falls. Rond vier uur arriveren we dan bij ons overnachtingsadres voor de komende twee nachten, Jasper House Bungalows. We laden alle koffers uit en proberen wat te internetten maar de verbinding is echt waardeloos. Ron is een ommetje aan het maken en komt terug met de mededeling dat hij caribous had gezien, dus we gaan uiteraard mee. De beesten staan met zn alleen lekker in de rivier die langs het parkje loopt en zien er behoorlijk tam uit. Sommigen hebben zelfs een witte halsband om. Dus Ron en de kids gaan er behoorlijk dicht naar toe, ik iets minder omdat de helling die ik af moet me niet echt aanstaat. Als Bobbie later bij de receptie gaat vragen of het caribous zijn blijken het elken te zijn, een kruising tussen een hert en een eland, en, degene met een witte band om hebben ooit mensen aangevallen om hun jong te beschermen en moeten, mochten ze dat nog eens doen, verder terug de natuur in worden geplaatst, het was dus niet echt handig er zo dicht naar toe te gaan, oopsie. We hebben niet echt zin om uit eten te gaan en de kids hadden al de KFC gezien vanmorgen in Jasper, dus Ron gaat met Bobbie voor de kids KFC halen en voor ons een pizza. lekker!! Vanavond waarschijnlijk weer een potje pesten en morgen de omgeving van Jasper bekijken! Wie weet welke beesten we nog meer gaan zien!